single-post.php
template-parts/content-single.php

Drones in schoorsteeninspecties

Elios 2 helpt personeel gevaarlijke beklimmingen te vermijden

DTEK, een energiebedrijf gevestigd in Oekraïne, testte onlangs het gebruik van de Elios 2 voor een schoorsteeninspectie en een ketelinspectie in een van hun energiecentrales. De drone was in staat om visuele inspectiegegevens veel sneller te verzamelen dan de gebruikelijke methode, terwijl het personeel uit potentieel gevaarlijke scenario’s werd gehouden.

Voordelen in een notendop

  • Veiligheid

Door een drone te gebruiken om visuele gegevens te verzamelen, hoeft inspectiepersoneel niet langer 180 meter omhoog te klimmen om een schoorsteen te inspecteren of drie verdiepingen hoog op een steiger te staan om een boiler te inspecteren.

  • ROI

Besparingen tot 50.000 dollar door schoorsteen- en ketelinspecties uit te voeren met een drone in plaats van professionele industriële klimmers (voor de schoorstenen) en steigers (voor de ketels) te moeten bouwen.

  • Efficiëntie

De Elios 2 verzamelt veel sneller visuele gegevens van zowel de schoorsteen als de ketel dan manuele methodes en vereist geen extra uitrusting of voorbereiding, zoals extra lange ladders of steigers.

Overzicht

DTEK is de grootste particuliere investeerder in de energiesector in Oekraïne, met krachtcentrales in het hele land die elektrische stroom en andere energiediensten leveren.

Elk van deze centrales maakt bij de energieproductie gebruik van enorme schoorstenen en boilers, die periodiek moeten worden geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat er geen problemen zijn die onderhoud vereisen. 

Een onopgemerkt probleem, zoals een kras in een van de vele stalen pijpen van de ketel, kan leiden tot kostbare vertragingen in de energieproductiewerkzaamheden van DTEK. Als dit soort kleine problemen onopgemerkt blijven, kunnen ze leiden tot langdurige schade aan het bedrijfsmiddel.

Klantennoden

Zowel de schoorstenen als de boilers die in de centrales van DTEK worden gebruikt, vormen hun eigen unieke inspectie-uitdagingen.

De schoorstenen zijn meer dan 180 meter hoog en gemaakt van bakstenen. Om een schoorsteeninspectie in de centrale uit te voeren, huurt DTEK professionele industriële klimmers in die speciaal voor deze taak zijn opgeleid om de schoorstenen in hun geheel te beklimmen. De klimmers gebruiken speciale, extra lange ladders om de buitenkant van de schoorsteen te beklimmen, waarbij ze een visuele schoorsteeninspectie uitvoeren terwijl ze klimmen, en vervolgens gebruiken ze een touw om naar de grond terug te keren zodra ze de top hebben bereikt.

Om de ketels, die 45 meter hoog zijn, te inspecteren, moeten er steigers in worden gebouwd, zodat de inspecteurs de binnenkant van de ketelwanden volledig visueel kunnen bekijken. Voor de bouw van deze steigers zijn acht mensen nodig die een hele dag werken om 8.000 kilo metalen onderdelen in de ketel te verplaatsen en op hun plaats te zetten.Deze inspectiemethoden zijn kostbaar omdat ze zoveel arbeid, materiaal en uitvaltijd vergen, elke minuut dat een schoorsteen of boiler buiten bedrijf is, betekent een verlies aan potentiële inkomsten uit energieproductie. De stilstandverliezen zijn vooral acuut voor de ketels, die twee dagen extra offline moeten zijn om de inspectiestellingen op te bouwen en weer af te breken. 

Gezien de gevaren voor het inspectiepersoneel en de hoge kosten voor het uitvoeren van deze inspecties, is DTEK al enige tijd geïnteresseerd in alternatieve inspectieoplossingen. 

Bovendien blijkt uit de onderhoudsgegevens van DTEK dat slechts ongeveer 20% van de schoorsteeninspecties en boilerinspecties leiden tot de noodzaak om een probleem daadwerkelijk aan te pakken. In die gevallen moet iemand een ladder opklimmen in een schoorsteen of een steiger beklimmen in een boiler om het onderhoud uit te voeren, maar in het merendeel van de gevallen hoeft er niemand fysiek aanwezig te zijn, behalve dan om visuele gegevens te verzamelen.

Met andere woorden, in 80% van de gevallen zouden visuele gegevens op afstand voldoen aan alle inspectie- en bewakingsbehoeften. Met deze informatie in het achterhoofd is DTEK op zoek gegaan naar betrouwbare manieren om visuele gegevens over hun schoorstenen en boilers op afstand te verzamelen en zo de noodzaak van het handmatig verzamelen van visuele gegevens te vervangen.

Oplossing

Het idee om een drone te gebruiken om op afstand visuele gegevens te verzamelen, kwam ongeveer een jaar geleden voor het eerst bij het DTEK-personeel op.

Na een eerste onderzoek ontdekten ze dat de meeste drones niet in een boiler konden vliegen vanwege het gebrek aan GPS en de kans op neerstorten in dergelijke nauwe, kleine ruimtes.

Maar toen hoorden ze over de Elios 2-een drone die speciaal is gemaakt voor binneninspecties, die in een kooi zit, waardoor hij tegen objecten in binnenruimtes kan botsen en toch kan blijven vliegen. DTEK besloot deze nieuwe technologie te testen samen met DroneUA, een Oekraïens dronebedrijf.

De Elios 2 kan ook zonder GPS gevlogen worden, en heeft andere unieke kenmerken die het een ideale oplossing maken voor de inspectiebehoeften van DTEK, zoals afstandscontrole, stabilisatie en schuine verlichting. Deze laatste functie bootst de verlichting na die inspecteurs geven wanneer ze een zaklamp rond een object bewegen, waardoor ze textuur en diepte kunnen zien die door een directe lichtbron kunnen worden gemist. 

Resultaten

De Elios 2 werd gebruikt om een schoorsteen en een boiler te inspecteren in een van de elektriciteitscentrales van DTEK. 

Schoorsteeninspecties met de Elios 2

De Elios 2 vloog van de bodem van de schoorsteen naar de top en verzamelde tijdens de vlucht gegevens over de schoorsteen met zowel een visuele als een thermische inspectiecamera.

De inspecteurs hadden slechts drie vluchten nodig om genoeg gegevens te verzamelen voor de inspectie van de schoorsteen. 

De inspecteurs waren onder de indruk van de hoge kwaliteit van de verzamelde visuele gegevens en waren van mening dat deze inspectiemethode de noodzaak om klimmers op ladders te sturen om visuele inspecties van de schoorstenen van DTEK uit te voeren, zou kunnen vervangen. 

Ze waren ook tevreden over hoe snel de Elios 2 in staat was om de visuele gegevensverzameling te voltooien. De totale tijd die nodig was voor de drie vluchten bedroeg ongeveer dertig minuten, in vergelijking met de meerdere uren die nodig zouden zijn geweest voor een manuele inspectie.

Ketelinspecties met de Elios 2

Na het inspecteren van de schoorsteen gebruikte het DTEK-personeel de Elios 2 voor een ketelinspectie in dezelfde centrale.

Met de Elios 2 konden de inspecteurs de ketel binnenvliegen en methodisch visuele gegevens verzamelen over elk onderdeel ervan. In slechts één uur was de Elios 2 in staat om alle benodigde visuele gegevens te verzamelen. Indien dit manueel was gebeurd, zou het een dag geduurd hebben om dezelfde visuele gegevens te verzamelen.

De inspectie van de ketel nam meer tijd in beslag dan die van de schoorsteen, omdat de inspectie meer technische uitdagingen met zich meebracht, aangezien de ketel veel kleine stalen pijpen bevat, die allemaal nauwkeurig moeten worden bekeken. Een enkel, dun krasje in het staal van een van deze pijpen kan er uiteindelijk toe leiden dat de boiler niet meer werkt als het niet wordt ontdekt en gerepareerd.

Een gebruikelijke methode om lekken of krassen in deze leidingen op te sporen is er water onder lage druk doorheen te sturen en te zoeken naar plaatsen waar het water zou kunnen ontsnappen. 

Met de Elios 2 waren de inspecteurs snel in staat visuele gegevens van de leidingen te verzamelen die konden worden gebruikt om eventuele lekken te identificeren. Dezelfde zoektocht naar lekken door een inspecteur die op steigers rondloopt met een zaklamp zou veel meer tijd in beslag hebben genomen.

Conclusie

De tests van de Elios 2 voor een schoorsteeninspectie en een boilerinspectie waren succesvol en het personeel van DTEK onderzoekt momenteel manieren om drone-inspecties toe te voegen als een permanent onderdeel van hun onderhoudsprocessen.

Gezien de efficiëntie van de inspecties met de Elios 2 denkt het personeel van DTEK dat het mogelijk is om vaker inspecties uit te voeren dan nu het geval is, waardoor potentiële problemen in deze activa nog vroeger kunnen worden opgespoord, wat de algemene veiligheid en de levensduur van de activa ten goede komt.

Bron: Flyability