✓ Vandaag besteld, binnen de 24 uur verzonden | ✓ Gratis verzending vanaf €150 | ✓ Uitstekende afterservice

britse politie wapent zich beter tegen barre weersomstandigheden met dji matrice 300 rtk

De politie van Devon en Cornwall heeft het droneprogramma opgeschaald om de openbare veiligheid in barre weersomstandigheden te verbeteren.

Toen hoofdagent James Rees, een politieagent met 15 jaar ervaring, in 2018 zijn huidige rol als Alliance Drone Team Manager bij de politie van Devon en Cornwall en de politie van Dorset op zich nam, bleek dronetechnologie al een gamechanger te zijn voor de openbare veiligheid in het Verenigd Koninkrijk.

De slechte weersomstandigheden met vooral harde wind en onophoudelijke regen, typisch voor de Britse kust, hebben het voor nationale noodhulpinstanties vaak extreem moeilijk gemaakt om drones veilig en tijdig in te zetten.

DJI’s nieuwe weerbestendige Matrice 300 RTK was dan ook een veelgevraagde aanvulling op de uitrusting van beide politiemachten. Zo beschikt hun dronevloot nu in totaal over 35 DJI-platformen en 35 piloten – een indrukwekkende groei sinds hun eerste inzet in 2015.

Toegegeven, de schaalvergroting van de politie in Devon en Cornwall is een succesvol maar uitdagend proces geweest. Het is echter uit hun verhaal dat we best practices en waardevolle informatie halen voor organisaties die overwegen om hun droneprogramma in de toekomst uit te breiden.


Belangrijkste uitdagingen bij het opschalen van een droneprogramma

Toen het team in omvang toenam, was bureaucratie één van de grootste uitdagingen dat het moest overwinnen. De leercurve onderweg is dan ook van onschatbare waarde gebleken.

“Destijds was het concept nieuw. We begonnen van nul en alles moest vanaf het begin worden vastgesteld: juridisch beleid, SOP’s, opleidingsnormen”, voegt Rees eraan toe. “Vandaag de dag is er altijd wel een nationale of lokale organisatie die je helpt met het raamwerk om van start te gaan.”

Zoals bij elk groeiend bedrijf zorgt de concurrentie om meer financiering, gekwalificeerd personeel en geschikte voertuigen – vooral in tijden van economische besparingen – voor de complexiteit van een schaalproces.

Met name de financiële kosten kunnen een concreet te overwinnen hindernis zijn. Vooral als het gaat om het kwantificeren van de toegevoegde waarde die dronebeelden voor commandanten ter plaatse opleveren zodat ze ‘weloverwogen beslissingen’ kunnen nemen. Zeker als die traditioneel afhankelijk waren van helikopters en radiocommunicatie om hun taken te beheren. Het is een duidelijk voordeel op gebied van efficiëntie. Maar als de besparingen niet berekend worden, kan dat nadelig zijn voor het verkrijgen van meer financiering.

Ten slotte blijft wetgeving misschien wel een van de meeste complexe aspecten bij het opschalen van een droneprogramma. Zoals Rees zegt, is het belangrijk om na te denken over use cases die de mogelijkheid van de apparatuur schetsen én een wetgeving die mogelijk specifieke toestemmingen van regelgevers vereisen om effectief uitgevoerd te kunnen worden.


Een droneprogramma opschalen uit concrete noodzaak

De politiemachten van Devon en Cornwall en Dorset, 2 van de 45 nationale districten, hebben een oppervlakte van ongeveer 5000 vierkante mijl. Zo’n groot geografisch gebied maakt het voor de politie moeilijk om een effectieve dronedekking en realistische responstijden te garanderen. Daarnaast hebben beide regio’s een uitdagende geografie die bestaat uit landelijke, stedelijke en kustgebieden die vaak overspoeld worden door toeristen.

Om dit probleem aan te pakken, besloot het team oorspronkelijk om hun pilotenteam uit te breiden. Na een zeer snelle groei tot 65 piloten deden zich echter nieuwe problemen voor, zoals hogere opleidingskosten en de aankoop van extra apparatuur om de hoge normen te garanderen. Bovenop onpraktisch transport, zijn de kosten en omvang van apparatuur echter niet meer te verantwoorden als ze in handen van talrijke parttime, externe functionarissen.

Daarom besloot het district om het totaal aantal piloten terug te brengen tot 35, hun kernteam en diens capaciteiten uit te breiden met meer geavanceerde drone-apparatuur.

In plaats van, omwille van praktische redenen, hevig te vertrouwen op de Mavic 2 Enterprise, is het dronepilotenprogramma vandaag met succes uitgegroeid tot een vloot van 35 DJI-platformen, waaronder de Matrice 210 met Zenmuse 30 en XT payloads voor missies, en de Mavic Pro en Inspire 1 voor trainingsdoeleinden.

Maar volgens Rees is het de laatste toevoeging van de Matrice 300 RTK in combinatie met de Zenmuse H20T-camera die een wereld van verschil heeft gemaakt in de manier waarop de lokale politie milieu- en regelgevingsproblemen kan aanpakken.

De voordelen van M300 RTK in ruwe omgevingsomstandigheden

Volgens Rees is een van de grootste obstakels voor de Britse politie altijd geweest dat de apparatuur niet voldoende IP-geclassificeerd was en een lagere wind- en watertolerantie had. Het team had dringend behoefte aan een drone die meerdere ladingen kon dragen en in slechte weersomstandigheden kon vliegen. Iets wat met hun gebruikelijke platform Matrice 120 eenvoudigweg niet mogelijk was bij risicovolle operaties.

Hoewel Rees beide platformen als even belangrijk beschouwt en ze waarschijnlijk tegelijkertijd bij een incident zullen worden ingezet, is de M300 RTK voor hen op twee manieren een doorbraak geweest. “Ten eerste geeft de verbeterde IP45-classificatie van de drone ons het vertrouwen dat hij veilig ingezet kan worden bij slecht weer”, zegt Rees. “Als er een levensgevaarlijke situatie of dringende noodzaak is, kunnen we nu beslissingen nemen over het al dan niet vliegen in nat en winderig weer. Dit heeft enorme implicaties voor de manier waarop we kunnen reageren en de drone kunnen inzetten om de mensen in onze gemeenschappen te beschermen.”

“Een tweede grote optimalisatie is de verbeterde H20T-camera. Terwijl de Z30 een zeer goed apparaat is, biedt het nieuwe model een grotere sensor die naar onze mening de kwaliteit en de zoom drastisch verbetert. Dit stelt ons in staat om bruikbare beelden en details van veel verder weg te krijgen”, voegt hij eraan toe. “Wanneer we de drone inzetten, proberen we niet meer over mensen heen te vliegen en uit de buurt te blijven van gevaren die een veiligheidsrisico kunnen vormen. De camera stelt ons in staat om dit effectiever te doen, door veilige afstanden aan te houden zonder in te leveren op de kwaliteit van het beeld.”

Rees waardeert met name de ‘één-klik’-omschakeling tussen groothoek-, zoom- en thermische standen, waardoor de camera veel eenvoudiger te bedienen is terwijl 3 soorten opnames elk mogelijk detail kunnen vastleggen dat onderweg mogelijk is gemist.

Met het voordeel van langere vliegtijden, de mogelijkheid om batterijen te hot-swappen en betere verlichting, heeft de M300 RTK de veiligheid voor kritieke reddingsoperaties langs de ruige kustlijn ‘s nachts verbeterd. Het rapport van het Alliance Drone Team over de zichtbaarheid van de M300 RTK ‘s nachts werd zelfs geprezen door een helikopterbemanning van de Britse National Air Service. Iets wat van vitaal belang is wanneer u drones en helikopters in dezelfde gebieden wilt gebruiken.


Beste gebruikscases en financiële waarde

Rees is trots op de passie en veerkracht van zijn team. Voor hen, zegt hij, is dit niet zomaar een baan: ze gaan tot het uiterste, wetende dat technologie hen echt kan helpen om het volk te beschermen.

Met een inzetbare tijd van 5-10 minuten werden drones in winderige en regenachtige omstandigheden gevlogen om een persoon op een afgelegen klif te helpen redden. Een live videobeeld in combinatie met de H20T-zoom stelde een onderhandelaar op afstand in staat om doorlopend ondersteuning te bieden. Bij andere gelegenheden werd de Matrice 300 RTK thermische camera gebruikt om ‘s nachts een vermiste persoon op spoorrails of een niet-ontplofte munitie op een bouwterrein te lokaliseren.

Mapping is een relatief nieuwe toepassing voor hen, maar ze blijven experimenteren met het in kaart brengen van puntenwolken om zo te helpen bij het nauwkeurig in 3D vastleggen van zowel misdaadlocaties als locaties van ernstige aanrijdingen.

Vandaag ligt de politie van Devon en Cornwall op schema om luchtsteun te verlenen bij 603 incidenten, wat meerdere vluchten gedurende meerdere dagen inhoudt. Dit is een stijging van 354 ten opzichte van vorig jaar en waarschijnlijk minder dan wat in 2021 kan worden bereikt met weerbestendige drones zoals de Matrice 300 RTK.

Als onderdeel van die implementaties in 2020 heeft het team 5 vermiste personen met een hoog risico gelokaliseerd, uitsluitend met de drone. Er is bij 15 gelegenheden luchtsteun met drones verleend aan partneragentschappen zoals de brandweer en ondersteuning van hun vuurwapens bij 27 incidenten met een hoog risico.

Uit de cijfers van 2020 van de politie van Devon en Cornwall* blijkt dat, ondanks de kapitaalkost, het inzetten van twee drone-operatoren, een speciaal ondersteuningsvoertuig en een M300 RTK-platform bij een incident 85% minder kost dan wanneer een helikopter zou worden ingezet. De grote regio die bestreken wordt, betekent ook dat een helikopter soms niet de gewenste gebieden kan bereiken als gevolg van het weer onderweg.

Concreet heeft de Alliantie twee helikopters gestationeerd binnen haar gebied, beide geëxploiteerd door de Nationale Politie Luchtvaartdienst. Drones hebben bijgedragen aan een voorspelde vermindering van 20% in helikopteroproepen – een geschatte besparing van ongeveer £ 250.000 ten opzichte van de uitgaven het jaar voordien.


Wat staat de politie van Devon en Cornwall te wachten?

Het departement heeft onder leiding van Rees een lange weg afgelegd sinds de dronestart in 2015.

Bij hun onderzoek naar 3D-mapping voor misdaadlocaties is het hun doel om uiteindelijk SOP’s te ontwikkelen en 3D-modellen te gebruiken als analyse-instrument, waarvan de bevindingen in de rechtbank gebruikt kunnen worden. Het testen van de Zenmuse L1 met een M300 RTK-platform zou volgens Rees de nauwkeurigheid en efficiëntie van hun karteringswerk drastisch verbeteren.

Bovendien zou het in kaart brengen van belangrijke locaties in hun korpsgebied modellen van hoge kwaliteit opleveren waarmee ze beter kunnen reageren en zich ontwikkelende incidenten beter kunnen beheren naarmate ze zich voordoen.

Wellicht nog belangrijker, is dat de politie van Devon en Cornwall in haar plannen om het kernteam van de politie uit te breiden tot een aantal polyvalente agenten, streeft naar het hoogste opleidingsniveau.

De organisatie is momenteel bezig met een aanvraag om te worden aangewezen als CAA Recognised Assessment Entity (RAE) en cursussen te geven die afgestemd zijn op de behoeften van hulpdiensten en openbare veiligheidsorganisaties. De ervaring, expertise en lessen van de Alliance Drone Units zijn van onschatbare waarde voor alle hulpverleningsinstanties die overwegen om hun droneprogramma op te starten of uit te breiden. En training is absoluut één van de meest essentiële maar kostbare stappen die vanaf het begin zorgvuldig afgewogen moeten worden.

“In een kritische sector waar samenwerking essentieel is, zijn ‘klein beginnen, medefinanciering overwegen en investeren in software voor dronebeheer’ adviezen die hoofdagent Rees op het juiste moment geeft.

Nu 2020 ten einde loopt met talloze succesverhalen over geredde levens en kosten dankzij de pioniersrol van de politie van Devon en Cornwall, en een nieuw weersbestendig platform zoals de DJI Matrice 300 RTK om de milieu-uitdagingen van de regio beter te weerstaan, is het tijd om de openbare veiligheid in het Verenigd Koninkrijk efficiënter te maken.

*Schatting gebaseerd op missies van de politie van Devon en Cornwall. Er is geen wetenschappelijke methode toegepast bij het vastleggen van de gepresteerde gegevens.

Bron: Viviana Laperchia op 4 maart 2021


Door in te schrijven gaat u akkoord met onze privacy policy.