single-post.php
template-parts/content-single.php

DroneUp bespaart 700+ uur in ABS tank inspectie met Elios 2

DroneUp gebruikte de Elios 2 voor een inspectie van een ladingtank op een oorlogsschip, waardoor meer dan 700 uur werk werd bespaard en de kosten voor de inspectie werden gehalveerd.

Voordelen in een notendop

Sparen

De kosten voor inspectie zijn ongeveer gehalveerd door gebruik te maken van de Elios 2 in plaats van een bemande toegang.

Snelheid

De tijd voor de inspectie is met meer dan 90% verminderd. De oorspronkelijke prognose voor de inspectie was 800 uur – door gebruik te maken van de Elios 2 werd dit teruggebracht tot ongeveer 50 uur, met een totale tijdsbesparing van meer dan 700 uur.

Veiligheid

Het betreden van een besloten ruimte of het gebruik van flotatie middelen in een besloten ruimte is niet vereist.

Inleiding

Het American Bureau of Shipping (ABS) is de classificatie-organisatie die inspectienormen vaststelt voor een breed scala van zeeschepen, waaronder oorlogsschepen die vracht vervoeren en die worden gebruikt om andere schepen te bevoorraden terwijl ze onderweg zijn.  

Zoals de meeste industriële activa moeten oorlogsschepen regelmatig worden geïnspecteerd om ervoor te zorgen dat ze nog steeds geschikt zijn voor gebruik.  

Naast de standaard jaarlijkse inspecties omvat de inspectiecyclus van een schip ook om de paar jaar een speciale periodieke rompinspectie.  

Dit onderzoek omvat een meer diepgaande reeks inspectieprocedures die een meer omvattend beeld geven van het schip, met inbegrip van de toestand van de ondergrond van de ballast- en ladingtanks.  

Het oorlogsschip waarop DroneUp inspecties uitvoerde met de Elios 2

Na tientallen jaren toezicht te hebben gehouden op deze onderzoeken, is de overheidsinstantie die deze oorlogsschepen beheert in staat deskundige teams ter plaatse van het schip te vinden door middel van een bekende bill of materials (BOM), verwachtingen inzake mankracht (800 uur), en diensten die zijn gedefinieerd aan de hand van historische gegevens over tankinspecties.  

Deze informatie wordt in een sjabloon gegoten en gepubliceerd in een Request for Proposal (RFP) waarin wordt gezocht naar concurrerende offertes van bekwame leveranciers ter ondersteuning van de scheepsmacht en de haveningenieur, de verwachte manuren en de activiteiten die nodig zijn voor de omvang van de dienst. 

Zodra het RFP is gepubliceerd, kunnen inspecteurs offertes indienen voor het werk, en gewoonlijk zal het beste bod van een gevestigde inspectiedienstenonderneming de opdracht krijgen.

Behoeften van de klant

De aanpak van de lading- en ballasttankinspecties die in een typische RFP wordt uiteengezet, bakent vereisten en te leveren prestaties af die voldoen aan standaard operationele procedures (SOP), gedefinieerd volgens de huidige industriële norm. 

Dit traditionele model maakt gebruik van beproefde methoden die al tientallen jaren worden toegepast om deze inspecties uit te voeren. Voor het oorlogsschip in kwestie werd 800 manuren uitgetrokken om de vereiste inspectie uit te voeren.

Een foto genomen in een van de tanks die geïnspecteerd moesten worden.

Dit is het traditionele model dat inspecteurs gebruiken om deze onderzoeken uit te voeren:

  • Vul de tank. De inspecteurs/ondersteunend personeel maken elke tank leeg en voeren de reinigings- en droogprotocollen uit die geschikt zijn voor het soort verontreiniging van de tank. Zodra de vereiste verluchtingstijd is bereikt, worden de tanks met water gevuld.  
  • Stap in het vlot. Twee inspecteurs klimmen door het open luik in de afgesloten ruimte van de tank en installeren zich op een drijvend opblaasbaar vlot.  Gewapend met een zaklamp en een camera om naar believen foto’s te nemen, moet één inspecteur het vlot veilig in de tank manoeuvreren, terwijl de andere inspecteur elk oppervlak van de tank van dichtbij visueel moet beoordelen. 
  • Inspecteer bij het eerste waterniveau. De inspecteurs gaan rond de randen van de tank en gebruiken hun zaklamp om de wanden en oppervlakken die zichtbaar zijn in de tank visueel te inspecteren. Om een oppervlak als geïnspecteerd te kunnen beschouwen, moet de inspecteur zich binnen handbereik van dat oppervlak bevinden. Aangezien sommige oppervlakken niet kunnen worden bereikt, betekent dit dat de hele tank nooit volledig wordt geïnspecteerd.
  • Laat het waterpeil zakken. Na een visuele inspectie bij het beginniveau wordt een bepaalde hoeveelheid water uit de tank gelaten. 
  • Inspecteer bij het volgende waterpeil. De inspecteurs drijven dan opnieuw rond de omtrek van de tank en voeren hun visuele inspectie uit met behulp van een zaklamp en twee personen die buiten aan touwen trekken om het vlot te positioneren.
  • Herhaal dit tot het vlot klaar is. Dit proces wordt herhaald totdat het water uit de tank volledig is weggevloeid en de inspecteurs alle oppervlakken van de tank die zij op deze manier kunnen zien, visueel hebben geïnspecteerd.

DroneUp wist het niet op het moment dat het zijn bod indiende, maar het Amerikaanse agentschap dat de RFP uitgaf, had al initiatieven lopen om alternatieve middelen te onderzoeken voor deze tijdrovende, arbeidsintensieve en gevaarlijke operationele inspectieprocedure. Bovendien begonnen zich bij het agentschap strategische doelstellingen te vormen.

In zijn offerte stelde het personeel van DroneUp een unieke benadering van de inspectie voor, die volgens hen de verwachte 800 uur voor de inspecties aanzienlijk zou kunnen verminderen.

De Elios 2 vliegt binnen in een oorlogsschip om inspectiegegevens te verzamelen.

Door gebruik te maken van de Elios 2 binnendrone geloofde het team van DroneUp dat ze de tijd die nodig was voor de tankinspecties van het schip met meer dan 90% konden verkorten. Ze dienden een offerte in waarin werd voorgesteld om hun aanpak te testen en te vergelijken met de resultaten die werden behaald met de traditionele reddingsvlotmethode.

Na beoordeling van DroneUp’s processen en de kwaliteit van hun eerdere werk accepteerden ze het bod, en DroneUp plande de inspectie.

Resultaten

De ballast- en ladingtankinspecties op het oorlogsschip waren een groot succes.

Cleaver en het DroneUp team waren in staat om de beweringen die ze in hun offerte hadden gedaan te bewijzen – namelijk dat het gebruik van een drone om de tanks van een oorlogsschip te inspecteren het hele proces sneller, goedkoper en veiliger kon maken.

De Elios 2 vliegend in een vrachttank.

Hier zijn de specifieke voordelen die zij aantoonden:

  • Besparingen. DroneUp gebruikte de Elios 2 om de totale kostprijs voor het inspecteren van de scheepstanks te halveren.
  • Snelheid. De tijd die nodig was om de tankinspecties met de Elios 2 uit te voeren, kwam ongeveer overeen met de prognoses die Cleaver in haar offerte had gemaakt. Het aantal benodigde uren werd teruggebracht van 800 naar ongeveer 50, voor een totale tijdsbesparing van meer dan 700 uur.
  • Veiligheid. Het gebruik van de Elios 2 voor de inspectie van de tanks betekende dat niemand een besloten ruimte hoefde binnen te gaan om visuele gegevens te verzamelen of om degenen die visuele gegevens verzamelden te ondersteunen. Het betekende ook dat de inspecteurs geen drijfmiddel hoefden te gebruiken in een besloten ruimte.
  • 100% dekking. De traditionele aanpak, waarbij de inspecteurs zich binnen handbereik van een oppervlak moeten bevinden om als geïnspecteerd te worden beschouwd, maakt geen volledige dekking mogelijk omdat niet alles kan worden bereikt vanaf het reddingsvlot. De Elios 2 zorgde voor een 100% dekking in elke tank omdat hij dicht genoeg bij alle oppervlakken kon vliegen om visuele gegevens van hoge kwaliteit te verzamelen.
  • Frequentie van de inspecties. Gezien de snelheid en efficiëntie waarmee de Elios 2 voor deze tankinspecties werd gebruikt, zal MCS haar tanks in de toekomst wellicht vaker inspecteren, wat de algemene levensduur van de tanks en het schip zelf ten goede kan komen. 
Het DroneUp team bekijkt de live feed van de Elios 2 terwijl hij in een vrachttank vliegt.

Conclusie

Gezien het succes van de tankinspecties die Cleaver uitvoerde op het oorlogsschip, en haar nieuwe ABS-certificering om drones te gebruiken bij dit soort inspecties, is DroneUp nu van plan om nog veel meer ladingtankinspecties uit te voeren met de Elios 2.

Naast het verzamelen van visuele gegevens heeft DroneUp ook gewerkt aan het creëren van digitale tweelingen van de maritieme activa die het inspecteert, om zijn klanten output van de hoogste kwaliteit te kunnen bieden.

Norfolk is een grote scheepvaartstad. Sinds de ABS-inspectie van de Cleaver heeft het succes van DroneUp’s inspanningen op het oorlogsschip de ronde gedaan. 

Gezien de grote vraag naar dit soort werk en de indrukwekkende resultaten van DroneUp, ziet het ernaar uit dat Cleaver en haar team de Elios 2 in de nabije toekomst niet alleen zullen gebruiken voor tankinspecties op oorlogsschepen, maar ook voor tal van andere maritieme inspecties.

Bron: Flyability